Wat is bemiddeling in Handels- en Burgerlijke zaken?

 

Het gaat hier om geschillen tussen klant en leverancier, tussen aandeelhouders, over de betaling van een factuur, een huurovereenkomst of mede-eigendom. Als ondernemer bent u in een financiële discussie verwikkeld met een zeer goede klant. Hoewel de relatie met deze klant een lange geschiedenis kent, vindt u dat hij zich deze keer onredelijk opstelt en onterecht een factuur betwist, terwijl het verschuldigde bedrag ook te hoog ligt om zomaar te laten vallen.

De klassieke volgende stap is het inleiden van een procedure voor de rechtbank om de door u gevorderde som te innen, wat uiteraard het conflict zal oplossen, maar waarschijnlijk ziet u deze klant nooit meer terug.

In dit geval is bemiddeling een alternatieve manier om uw geschil op te lossen die niet alleen goedkoper, sneller en eenvoudiger is maar eveneens meer garantie biedt als lange termijn oplossing.

De bemiddelaar zal immers trachten om de communicatie te herstellen zodat de onderneming en de klant tot een gemeenschappelijke oplossing kunnen komen.

Beide partijen komen tot een consensus, die in de praktijk makkelijker zal worden nageleefd dan een beslissing die tegen de wil van één van de partijen is opgelegd door de rechtbank, wat duidelijk een win-winsituatie vormt.

 

De voordelen van bemiddeling:

  • U houdt de oplossingen in eigen hand
  • Sneller dan juridische procedures
  • Kostenefficiënt
  • U behoudt uw kostbare zakelijke relaties
  • U bereikt creatieve en optimale akkoorden

 

Bemiddeling is een zelfstandig traject, los van de rechtbank. Uw autonomie wordt bevorderd door de mogelijkheid te krijgen geïnformeerde keuzes te maken, bij de start van uw traject. Bij Sahli Translation & Mediation, helpen wij u daar graag bij.

 

Abdelmoumen Sahli, erkend bemiddelaar bij het FBC sinds 2020.

Contacteer ons via het contactformulier, en vraag een afspraak aan voor een kennismakingsgesprek.