Wat is bemiddeling?

 

Bemiddeling is een manier om geschillen en discussies op te lossen buiten de rechtbank om. Wanneer twee of meerdere partijen een conflict hebben waar zij onderling niet uit geraken, kunnen zij beroep doen op een bemiddelaar.

De bemiddelaar is een neutrale derde die partijen begeleidt in het vinden van een oplossing. Zij is onafhankelijk en zal niet voor slechts één van de partijen optreden of strijden. Het is altijd beter voor partijen om samen tot een oplossing te komen op basis van een gesprek mét elkaar, dan via een procedure tégen elkaar.

 

Wat zijn de stappen van bemiddeling?

  • Eerste kennismaking
    Toelichting rond bemiddelingstraject en verdere verloop. Bespreken van jullie bekommernissen en verwachtingen. Antwoord op prangende vragen.
  • Bespreken protocol
    Samen bespreken we de spelregels en de wettelijke verplichtingen van een bemiddelingstraject.
  • Plan van aanpak bepalen
    Jullie bekommernissen worden in een actieplan gegoten. Bepalen over welke punten een akkoord kan worden gevormd.
  • Bemiddelingsgesprekken
    Het actieplan wordt omgezet in de praktijk tijdens onze gesprekken. Wij informeren, ondersteunen en bemiddelen tussen partijen.
  • Akkoord op maat formuleren
    De bereikte afspraken worden op papier gezet en in een gedetailleerde overeenkomst gegoten.
  • Tussenkomst rechtbank en/of notaris
    In sommige gevallen is de tussenkomst van een notaris en/of rechtbank noodzakelijk en of/aangewezen. Bijvoorbeeld bij een echtscheiding of de overname van een onroerend goed.
  • Nabespreking
    Zijn er nog verdere vragen? Dan voorzien wij ruimte voor een nabespreking.

 

Waarvoor kan u bij ons terecht?
In elk conflict tussen twee of meerdere personen kan er bemiddeld worden. Dit gaat van dagelijkse onenigheden tot grote discussiepunten. Denk maar aan familiezaken, burgerlijke en handelszaken, zoals: scheidingsbemiddeling: de praktische afwikkelingen na het beëindigen van een relatie / huwelijk, ouderschapsbemiddeling: de regeling over de kinderen (zowel de verblijfsregeling als de financiële afspraken), huurgeschillen, uitoefenen van een erfdienstbaarheid, conflicten op de werkvloer, schadeafhandeling van een ongeval, burenruzie, ...

 

Klaar om te starten?

Abdelmoumen Sahli, erkend bemiddelaar bij het FBC sinds 2020.

Contacteer ons via het contactformulier, en vraag een afspraak aan voor een kennismakingsgesprek.